Наука і цікавості

Оснащувати пілотовані космічні кораблі штучним інтелектом або залишати рішення за людьми?

Поняття «пілотований корабель» в ракетно-космічній сфері стає досить умовним, чому відмінним прикладом є Crew Dragon від SpaceX. Людині відводиться роль спостерігача за системою і ремонтника в разі появи несправностей і глюків. Прогрес — це завжди добре, але чим це може загрожувати?Консоль HAL 9000, вигаданого комп’ютера з циклу творів «Космічна одіссея» Артура Кларка, що володіє здатністю до самонавчання.

Інтер’єр #Crew Dragon викликає більше ассоций з кораблями з фантастичних фільмів на зразок «Зоряний шлях», ніж з тими, до яких звикли космонавти. Ніякої приладової панелі з тумблерами, кнопками і лампочками, що розкинулася на половину обсягу корабля — консоль, що складається з трьох дисплеїв. Навіть ручне управління, власне, тепер нагадує комп’ютерну гру з підказками і контролем з боку.

Навіть прийняття рішень у критичних ситуаціях звелося до вибору варіантів, представлених алгоритмом. У зв’язку з цим сильно спрощується підготовка космонавтів. Яке це має значення?Програмне забезпечення ніколи не грало більш важливу роль в космічному польоті.

З одного боку, це робить політ набагато більш безпечним і ефективним, так як космічний апарат може автоматично пристосовуватися до мінливих умов. Це вкрай важливо, коли від часу відгуку на виниклу нештатну ситуацію залежить і місія, і, тим більше, життя членів екіпажу. При цьому, надмірне впровадження та використання автономних систем в космічному польоті створює нові можливості для виникнення проблем.

Всього пара помилок у більш ніж мільйоні рядків призвела до невдалого завершення тестового польоту корабля #Boeing Starliner в кінці минулого року, через що той не дістався до МКС. Зараз вже можна з упевненістю сказати, що людина, керуючи кораблем, виправив би збій, що призвів до передчасного відключення двигунів.При цьому, З корабля цілком можуть виникати помилки, які не зможуть виправити члени екіпажу, здатні призвести до вкрай сумних наслідків.

Саме тому тепер необхідно приділяти набагато більше уваги передпольотної підготовки всіх систем. Все та ж Boeing відмовилася коментувати ситуацію з виявленими після невдалого завершення місії помилками, які повинні були бути усунені до старту. Більшість фахівців вважають, що ШІ зможе поліпшити ступінь передпольотної підготовки, так як дозволить симулювати умови польоту максимально близькі до реальності.

Завдяки цьому, вважають фахівці, практично відпадає необхідність перших тестових польотів для збору інформації, так як ИИ може моделювати всі можливі варіанти умов і нештатних ситуацій. В результаті до моменту першого пуску, скажімо, нова ракета-носій може «зробити» хоч 1000 тестових польотів в самих різних умовах, набравши достатньо інформації для мінімізації ризиків при реальному польоті. Завдяки цьому невеликі приватні компанії можуть працювати набагато швидше і з меншими затратами, ніж, скажімо, #NASA зі своїм консервативним підходом з натурними тестами.

Але ж це ще більш глибока автоматизація. Ще більше рядків коду, в яких може бути ще більше малопомітних помилок. Так який підсумок?У кінцевому рахунку, найгірше, що можна зробити зараз, — то повністю автономний корабель або повністю на ручному управлінні.

Люди повинні бути в змозі втрутитися, якщо програмне забезпечення дає збої або якщо пам’ять комп’ютера руйнується непередбаченою подією (наприклад, спалахом космічних променів). При цьому, саме ПО може своєчасно проінформувати про спалаху та інших проблемах. На тому ж Crew Dragon є варіанти ситуацій, коли астронавти можуть вручну ініціювати переривання послідовності для перевизначення на основі нових вхідних даних, але взяти повний контроль над системами корабля у критичній ситуації радше неможливо (такої інформації у вільному доступі просто немає).

Цілком ймовірно, що світ рухається в точку, в якій людина в підсумку буде виведений з рівняння. Добре це чи погано — покаже час. Зараз же більшість фахівців схиляються до того, що необхідно шукати баланс між автоматизацією і ручним управлінням.

Підписуйтесь на S&F, щоб першими дізнаватися найцікавіше зі світу науки, техніки та технологій, і діліться посиланням на неї з друзями в соціальних мережах. Ще до мого каналу в Telegram прив’язаний затишний чатик для дискусій на наукові теми. Бережіть себе і своїх близьких.
Спасибі, що читаєте.

Related posts

Leave a Comment